IPPNW/(核戦争防止国際医師会議)/PSR(社会的責任を果たすための医師団 )による報告書

” 5 Years Living with Fukushima ( フクシマと共に生きる5年間 ) ” から2016年3月、IPPNWドイツ支部 とPSR 米国支部が共同で “ 5 Years Living with Fukushima ( フクシマと共に生きる5 年間 ) ” と題された報告書を公表した。
報告書は、フクシマ原子力災害を巡る4つの問題点を呈示している:
1. いかにしてこの原子力災害が起こったのか?
2. どれだけの量の放射能が放出されたのか?
3. どのような影響が環境に及ぼされるのか?
4. 予測される、被災住民への健康影響とはどんなものか?

この重要な報告書の結論とも言える「IPPNWとPSRによる日本へうの勧告」の部分を抄訳をお届け致します。
原文 (英語)へのリンク:http://www.psr.org/assets/pdfs/fukushima-report.pdf

IPPNW と PSRによる日本への勧告 
 (仮訳:グローガー理恵)
1.フクシマ災害によって影響を受けた人々/被災者が持つ人権である「健全な環境の中で生活し健康に生きられる」という権利 ─この事こそが、フクシマ災害に関するすべての議論および政策決定における中心事項となるべきである。そのためには、被災者集団が意思決定プロセスに効力 的に参加するということを確実にしなければならない。
2.被ばくした、または、これから被ばくする可能性がある ─ 原子力災害の事故処理/クリーンアップ作業員全員 ─ に信頼性ある正確な線量計が与えられなければならないし、彼ら全員が定期検診を受けなければならない。また、定期検診は原子力産業と関わりのない独立した 医師によって行わなければならない。このことは、下請け業者に雇われた労働者、臨時労働者およびボランティアにも適用される。今後は、東電のような原発運 営者が調査やデータに影響を及ぼすようなことがあってはならない。
3.日本政府は、チェルノブイリ事故の後に旧ソビエト連合によって設定された登録制度と同様に、フクシマ核災害の結果として放射能被ばくした全てのヒバク集団を登録する制度をつくり、その登録作業を持続していかねばならない。この登録の対象者となるのは:
放射能汚染区域からの避難者および汚染区域にまだ住んでいる住民
福島第一原発現場の作業員およびクリーンアップや除染作業に携わる人たち
4.汚染地域からの住民には、まだ汚染されている地域へ帰還するのか、それとも、汚染のない地域へ移住するのかを自分たちで決めることができる” 決定権利 “ が与えなければならない。移住することを決めた場合には引越し代や経済的援助が提供されなければならない。
5.避難した人々を汚染地域に強制帰還させることはストップされなければならない。とくに、人々が放射能汚染した自分たちの故郷には戻りたくないというのに、彼らへの経済的援助を打ちきることで帰還を強いるようなことがあってはならない。
6.原子力災害による影響についての疫学研究調査が実施されることを確実にしなければならない。また、被ばくした人々全員のために無料の健康診断や 治療が提供されねばならない。日本国民に及ぼされる健康上のリスクについての評価は、原子力産業やその政治的支援者たちとは利害衝突のない独立した科学者 たちによって、なされるべきである。
7.多量の放射性降下物が太平洋を覆ったのであるから、日本および米国を含む国際的海洋研究機関による海洋生物への影響についての組織的な研究調査が行わなければならない。
8.原子力災害によって及ぼされる影響/結果について報告することやその研究調査が、日本で新しく制定された”特定秘密保護法”のような国の抑圧によって妨げられるようなことがあってはならない。
9.福島原発メルトダウンの後、全ての原発が停止された数年間の間、日本は原子力発電なしで電力不足の問題もなくやってきた。しかし今、原子力ロ ビーは、大多数の日本国民の意思に反して、原子炉を再稼働させようとしている。日本は、50基の全ての原発を永久閉鎖して、その代わりとして、再生可能か つ持続可能なエネルギーの生産に投資をすべきである。日本は、ソーラーパワー/風力/水力/地熱エネルギーのような再生可能エネルギーを開発できる、と同 時に、省エネルギー/エネルギー効率対策にも取り組んでいける、ずば抜けた潜在的能力/可能性を持っているのである。
10.それまで、原子力ロビーが日本政治に及ぼす甚大な影響力および政界、原発運営者/原子力産業、原子力規制機関の間にはびこる汚職や癒着について調査 を行うことが必要である。そして、将来、フクシマのような大惨事が再び起こるのを防ぐために、このような汚職/癒着の横行に、事実上、ストップをかけなけ ればならない。


For Japan:
• The people affected by the nuclear disaster and their human right to health and life in a healthy environment should be at the center of all discussions and policy decisions. To this end, adequate involvement of affected groups in decision-making processes must be ensured.
• All people involved with the nuclear disaster clean-up who might have been or will be exposed to radioactivity must be equipped with reliable dosimeters and be regularly examined by independent physicians. This also applies to employees of subcontractors, temporary workers and volunteers. Nuclear reactor operators such as TEPCO must no longer influence the studies and data.
• The Japanese government must create and maintain registries similar to those created by the Soviet Union after Chernobyl that cover all groups that have been  exposed to radiation as a result of the Fukushima nuclear
catastrophe. This applies to:
All evacuees from the contaminated areas and those  still living in contaminated areas
Workers at the power plant site and those who workon clean-up and decontamination
• Residents from contaminated regions must be allowed the right to decide whether they will return to their homes with some radioactivity still present or choose to move to non-contaminated areas. Financial and logistical support of their decision must be provided.
• The forced resettlement of evacuated people in contaminated regions must be stopped. In particular, people should not be pressured by the withdrawal of financial assistance if they do not want to return to their contaminated former homes.
• Epidemiological research on the effects of the nuclear disaster must be ensured, and regular free health checks and treatment must be provided for the affected population.
The health risks for the Japanese people should be assessed by independent scientists who do not have conflicting interests with the nuclear industry or its political supporters.
• Because much of the fallout covered the Pacific Ocean, systematic research on the effects on marine life must be conducted jointly by Japanese and international marine research institutes including the United States.
• Reporting and research on the consequences of the nuclear disaster in Japan must not be hindered by state repression such as the controversial new Japanese law, “the Act on the Protection of Specially Designated
Secrets”.
• Japan shut down all its nuclear power plants after the meltdowns at Fukushima and for several years has managed without nuclear power. Now, the nuclear lobby is trying to bring the reactors back online against the will of the majority of the Japanese population. Japan should permanently shut down all of its 50 nuclear power plants and instead invest in renewable, sustainable energy production. The country has enormous potential for solar power, wind power, hydropower, geothermal energy, as well as energy conservation and efficiency measures.
• Until then, the enormous influence of the nuclear lobby on Japanese politics and the rampant corruption and collusion between politics, power plant operators and regulators must be investigated and effectively stopped so that disasters like Fukushima can be prevented in the future.
7. Recommendations from IPPNW and PSR 33 IPPNW




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